lypsyrobotin pesuohje qr-koodilla

QR-koodit opetuksessa ja työnopastuksessa

Ammatillisessa koulutuksessa tarvitaan monenlaista tekniikkaa, jotta opiskelijoille voidaan opettaa ammatissa tarvittavia taitoja. Aina kaikkea ei voi muistaa yhden opetuskerran jälkeen, ja tässä QR-koodit ovat käteviä muistamisen ja oppimisen tukena. QR-koodi (=QR – quick response, ruutukoodi) on kaksiulotteinen viivakoodi, jonka taakse voidaan piilottaa monenlaista tietoa. Kun QR-koodi luetaan älypuhelimella, päästään suoraan siihen koodattuun tietoon.

Koodien taakse voi viedä työohjeita, työturvallisuusohjeita, käyttöohjeita, asennusohjeita, huolto-ohjeita – kaikkea sellaista, jossa informaatiota on paljon. Koodi on helppo sijoittaa työkohteeseen näkyville vaikkapa tarrana tai laminoituna paperina.

Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riverian maatalousalan perustutkintokoulutuksessa on käytetty QR-koodeja tilanteissa, joissa muistettavaa on paljon ja joissa kirjallisesta ohjeesta tulisi pitkä ja paljon tekstiä sisältävä. QR-koodin taakse voidaan laittaa työohje videomuodossa. Työohjetta voi katsoa työkohteessa niin monta kertaa, kunnes työ on tehty.

Tekniikka

QR-koodin luominen aloitetaan yleensä siitä, että tunnistetaan monimutkaista työohjetta vaativa kohde, tässä Riverian esimerkkitapauksessa automaattisen lypsyjärjestelmän päivittäispesu.

Oppilaitoksen yhteistyötilalla on käytössä DeLaval VMS310 lypsyrobotti. Päivittäin tehtävä robotin pesu sisältää monta eri vaihetta, jolloin ohjeiden kirjaaminen paperille ei ole järkevää. Niinpä pesutyö videoitiin GoPro-kameralla – älypuhelinkin olisi sopinut tähän vallan mainiosti. Video editoitiin ja tekstitettiin, tällä kertaa ei tehty ääniselostusta videoon – sellaisenkin voisi tehdä. Editointi tehtiin elokuvatyökalulla tietokoneella, tämänkin voisi tehdä suoraan älypuhelimen sovelluksella.

Valmis ohjevideo ladattiin YouTubeen piilotettuna. QR-koodi tehtiin generaattorilla, ja YouTube-linkki liitettiin koodiin. Koodin tekeminen onnistuu netistä löytyvillä ilmaisilla QR-koodigeneraattoreilla. Koodi tulostettiin paperille ja paperi laminoitiin kosteutta kestäväksi. Laminoitu QR-koodi sijoitettiin näkyvälle paikalle lypsyrobottikopin seinälle.

Lypsyrobottia pesemään tuleva opiskelija tai työntekijä lukee QR-koodin älypuhelimellaan, ja koodi vie suoraan videolle. Videon ohjeen avulla hän suorittaa työtehtävän ja voi halutessaan palata ohjeessa taaksepäin tai siirtyä eteenpäin tarvittavaan kohtaan. Koodi helpottaa myös erityisen tuen opiskelijoiden oppimista.

Oppilaitoksella on myös kannustettu opiskelijoita käyttämään videokuvausta haastavampien työkohteiden oppimista ja muistamista helpottamaan. Opiskelija (tai työntekijä) kuvaa omalla älypuhelimellaan vaikean työvaiheen, jolloin hän voi laitteeltaan katsoa uudestaan työn ja oppia tekemään sen paremmin.

Hyödyt

  • helppo toteuttaa aloittelijankin
  • edullinen, ei erillisiä laite- tai ohjelmistohankintoja
  • käyttömahdollisuudet moninaiset työohjeista päivittäiskirjaamisten avuksi
  • vähentää virheitä etenkin käytettäessä työohjeissa
  • tarvittava tekniikka löytyy lähes kaikilta (älypuhelin)
  • helpottaa oppimisvaikeuksista kärsivien oppimista
  • helppo sijoittaa ohjetta vaativaan kohteeseen
  • tässä yhteydessä QR-koodi toimii internet-linkkinä, ei tarvitse kirjoittaa monimutkaista osoitetta

Huomioitavaa

  • YouTube on hyvä alusta videoille, koska se toimii helposti kaikilla laitteilla ja videot skaalautuvat yhteysnopeuden mukaan
  • vaatii älypuhelimen, jossa on QR-koodin lukija joko kamerassa tai erillisenä sovelluksena sekä nettiyhteyden
  • koodin tekeminen vaatii tietokoneen ja tulostimen sekä mielellään laminointikoneen

Hintahaarukka

  • alkaen noin 100 € => (älypuhelin)
  • muutoin ilmainen
  • oletuksena, että tietokone ja tulostin ovat olemassa

Tuotteita

  • qr-koodit.fi - ilmainen nettipalvelu, jossa QR-koodin voi muodostaa

 

Kirjoittaja: Sari Kolehmainen, opettaja, maatalousala, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä, Riveria, ammatillinen koulutus