Robotti on laite, joka kykenee toimimaan itsenรคisesti vaihtelevissa tyรถtehtรคvissรค tai tyรถoloissa ilman ihmisen vรคlitรถntรค ohjausta. Suurin osa roboteista on tehdasrobotteja, jotka suorittavat ennalta ohjelmoituja tehtรคviรค tehdasolosuhteissa. Ulko-olosuhteissa tyรถskentelevistรค roboteista kรคytetรครคn nimitystรค kenttรคrobotti ja sisรคtiloissa palvelutehtรคvissรค tyรถskentelevistรค palvelurobotti. Yleisin palvelurobotti on navetoissa kรคytettรคvรคt lypsyrobotit.
Peltorobotit ovat kenttรคrobotiikan yksi osa-alue. Nimensรค mukaisesti peltorobotit tyรถskentelevรคt pellolla eri tehtรคvissรค. Tรคllรค hetkellรค kehitetรครคn joko traktorin kokoisia samoihin tyรถtehtรคviin tarkoitettuja robotteja (robottitraktori) tai pieniรค tiettyรค tyรถtehtรคvรครค varten kehitettyjรค robotteja. Ensin mainittu voi ulkoisesti olla tรคysin traktorin nรคkรถinen sisรคltรคen myรถs hytin, eli sitรค voidaan myรถs kรคyttรครค kuten normaalia traktoria. Monesti robottitraktorista on kuitenkin poistettu hytti ja runko saattaa olla toisenlainen edullisempien rakennuskustannusten vuoksi. Pieniรค yhtรค tyรถtehtรคvรครค varten kehitettyjรค peltorobotteja ovat esimerkiksi kitkijรคrobotit tai mansikanpoimintarobotit.
Tekniikka
Maanviljely oli ensimmรคisiรค GPS-paikannuksen kaupallisia hyรถdyntรคjiรค ajo-opastimien (ks. GPS-ohjausjรคrjestelmรคt) kรคyttรถรถnoton myรถtรค. Vuosien saatossa GPS-ohjausjรคrjestelmรคt ovat kehittyneet, eikรค traktorin ajajan tarvitse vรคlttรคmรคttรค ohjata traktoria muutoin kuin tyรถn aloituksessa ja pรคistekรครคnnรถksissรค. Viime vuosina automaattiohjauslaitteisiin on tullut mukaan myรถs automaattinen pรคistekรครคnnรถs, jolloin kuljettajan tarvitsee ainoastaan aloittaa tyรถ ja valvoa tyรถn etenemistรค. Sama kehitys on tapahtunut myรถs traktoriin liitetyissรค tyรถkoneissa. Tyรถkoneiden mekaaniset sรครคdรถt ovat muuttuneet sรคhkรถisiksi ja edelleen GPS:n avulla tapahtuviksi automaattisiksi paikkakohtaisiksi sรครคdรถiksi.
Standardisointi on ollut suuressa roolissa maatalouden teknologian kehittymisessรค. Nykyisin traktorin ja tyรถkoneen sekรค niihin liitetyiden laitteiden vรคlinen kommunikointi tapahtuu ISO 11783 standardin mรครคrittelemรคn ISOBUS-vรคylรคn kautta (ks. ISOBUS-jรคrjestelmรค maataloudessa). ISOBUS-standardi mรครคrittelee mm. tehtรคvรคnohjaimen (TC), joka ohjaa tyรถkoneen sรครคtรถjรค paikkakohtaisesti (TC-GEO) ennalta mรครคrรคtyn tehtรคvรคn (Task) mukaisesti. Samaan tehtรคvรคtiedostoon voidaan lisรคtรค myรถs traktorin ennalta mรครคritellyt ajolinjat, jotka siirtyvรคt tehtรคvรคnohjaimelta automaattiohjaukseen. Eli yhdellรค tehtรคvรคtiedostolla voidaan mรครคritellรค robotin koko tyรถtehtรคvรค, oli robotti kenen valmistama tahansa. Nรคin siis tulevaisuudessa; vielรค ei ISOBUS yhteensopivia robotteja ole saatavilla.
Uusimmalla teknologialla varusteltu traktori-tyรถkone -yhdistelmรค on jo hyvin lรคhellรค robottia automaattisine toimintoineen. Ihmisen on kuitenkin vielรค istuttava traktorissa varmistamassa laitteiden oikea toiminta sekรค valvomassa tyรถn suorittamisen turvallisuutta. Itsenรคisessรค robotissa on edellรค mainittujen teknologioiden lisรคksi oltava ympรคristรถรค havainnoivia antureita. Nรคitรค ovat esimerkiksi LiDARit eli optiset tutkat, tavalliset radioaaltotutkat ja kamerat.
Pelto-olosuhteissa hyรถdynnetรครคn ja sovelletaan samoja menetelmiรค, kuin maantieliikenteeseen tarkoitetuissa itse ajavissa autoissa. Usein ympรคristรถรค havainnoivia antureita on monia erilaisia, joiden tuottama tieto kรคsitellรครคn tekoรคlyn (ks. Tekoรคly viljelyssรค ja maataloudessa) avulla ympรคristรถn kokonaiskuvan saamiseksi.
Tekoรคlyรค voidaan hyรถdyntรครค myรถs muiden poikkeustilanteiden havainnointiin sekรค niistรค selviytymiseen. Esimerkiksi itsenรคisen peltorobotin olisi hyvรค havaita kylvรถkoneen vantaan tai noukinvaunun silppurin tukkeutuminen. Poikkeustilanteen havaitsemisen jรคlkeen robotin on pystyttรคvรค ilmoittamaan poikkeuksesta tyรถn valvojalle. Tรคtรค varten itsenรคisissรค roboteissa on oltava myรถs 4G/5G yhteydet.
Autonomisuuden tasot
Ajoneuvojen autonomisuutta mitataan SAE-standardin tasoilla 0โ5 (Autotuojat ja autoteollisuus).
Autonomian tasolla 0 (ei automaatiota) kuljettaja vastaa kaikista ohjaustoiminnoista ja tasolla 5 (tรคysi automaatio) jรคrjestelmรค vastaa kaikista ohjaustoiminnoista kaikissa olosuhteissa.
Tavalliset uudet autot ja traktorit ovat autonomian tasolla 1 (kuljettajan tuki) ja kehittyneimmรคt, kuten Teslat ja jotkut traktorit, ovat tasolla 2 (osittainen automaatio). Myรถs nykyinen lainsรครคdรคntรถ on samalla tasolla. Tasolla 2 olevat ajoneuvot pystyvรคt itse sekรค ohjaamaan ettรค sรครคtรคmรครคn ajonopeutta.
Uskaliaimmat kuitenkin kรคyttรคvรคt tason 2 autoja โ ja sopivissa olosuhteissa ne myรถs toimivat โ kuin ne olisivat jo tasolla 3 (ehdollinen automaatio) tai jopa 4 (korkea automaatio). Oleellinen ero tasojen 2 ja 3 vรคlillรค on se, ettรค tasolle 2 asti ihminen on vastuussa ympรคristรถn havainnoinnista. Tasolla 3 vaaditaan kuitenkin vielรค ihmistรค ottamaan ajoneuvo hallintaansa joissakin olosuhteissa. Tason 4 ja 5 ajoneuvoissa ei tarvitse ihmiskuljettajaa enรครค teknologian nรคkรถkulmasta olla. Lainsรครคdรคntรถ pรคivittyy tyypillisesti automatisaation kehityksen perรคssรค.
Hyรถdyt
- Ruumiillisesti ja henkisesti rasittavan tyรถn helpottuminen
- Mahdollisuus hallita suurempaa tilaa vรคhemmรคllรค tyรถvoimalla
- Maan tiivistymisriskin pienentyminen kevyempien koneiden ansiosta
Huomioitavaa
- Peltorobotiikka on suurimmaksi osaksi vasta tulossa olevaa
- Peltorobotiikkaa sovelletaan tรคllรค hetkellรค erityisesti riviviljelyyn
- Teknologiasta hyรถtyรค erityisesti paljon pieniรค peltolohkoja omaavilla tiloilla, joilla koneiden koon kasvatus ei tehosta toimintaa
Hintahaarukka
- Tulevaisuudessa robottitraktori maksaa saman verran kuin vastaavan tehoinen โperinteinenโ traktori
- Yhtรค tyรถtehtรคvรครค varten kehitetyt pienet robotit tulevat luultavasti olemaan traktoria edullisempia
Tuotteita
Lisรคtietoa, tutkimusta, hankkeita
- Tutkimushanke: Robotisoidun kasvintuotannon vaatimukset ja teknologian nykyinen tila
- Autotuojat ja -teollisuus. 2020. Teknologiset muutokset. Autonomian asteet 0โ5 SAE-standardissa J3016.
Kirjoittaja: Juha Backman, erikoistutkija, Luonnonvarakeskus